Napadlo vás někdy, jak hudba souvisí s našimi všemi pěti smysly? Samozřejmě že nejdůležitější je sluch, ale ani ostatní nezůstanou stranou. 

Dnešní článek vás nechá nakouknout do jedné mé lekce. Můžete ho použít jako přípravu do vaší výuky a třeba vám ušetří práci.

Motivace

Jak si s dětmi začít povídat o něčem novém?

Já zkrátka většinou začínám pohádkou. Přijde mi to pro malé děti jako úplně nejpřirozenější způsob. Děti totiž pohádky milují, proto větu – Dneska se budeme učit o … vyměňuji za – Dneska vám povím pohádku o

A dnes to bude Pohádka o smyslech

Povídání o hudbě a smyslech

Po pohádce si povídáme o všem možném, co nás k tématu napadne. 

Zrak

Námět k diskuzi:
  • jaké by to bylo, kdybychom byli slepí?
  • jak se říká lidem, kteří nevidí?
  • co takovým lidem usnadňuje život? (slepecká hůl, pes …)
  • které smysly musí používat k orientaci v prostoru (sluch a hmat)
  • mohou číst? 
  • potřebují muzikanti zrak? (ve výsledku ne, ale velmi pomáhá, třeba když muzikant potřebuje ke hře noty)
Hry:
  • Na slepou bábu (orientace podle sluchu a hmatu)
  • Cesta pro slepce
    • jednomu dítěti zavážeme oči a ostatní děti se rozmístí po prostoru
    • podle domluveného pořadí pak postupně na „slepého“ volají a navádí ho sobě
    • „slepé“ dítě se tedy pokouší dostat k dítěti, které ho zrovna naviguje, jakmile se k němu dostane, začne ho navigovat další dítě 
    • cílem je projít až k poslednímu dítěti

Když cvičím na klarinet, často hraji se zavřenýma očima. Zrak je totiž dominantnější než sluch a má tendenci nás rozptylovat. Místo toho, abych se soustředila na hraní, mě upozorní na dění na ulici, na prolétající mouchu atd. 

Sluch

Námět k diskuzi:
  • jaké by to bylo, kdybychom byli hluší?
  • potřebuje muzikant sluch? (musí slyšet, co hraje, jak hraje, musí mít představu, jak výsledek jeho hraní bude znít)
  • jaké to musí být pro muzikanta, když ohluchne?
  • jaké to musí být pro skladatele, když ohluchne? (Smetana a Beethoven v průběhu svého života ohluchli, ale dál skládali, protože skládanou hudbu slyšeli v hlavě, nikdy ji ale neslyšeli od muzikantů)
Hra:
  • Hudbu můžeme cítit
    • pokud máme tu možnost (a sousedi nás nevystěhují), můžeme dětem pustit nahlas hudbu (je dobré, aby měla dost basových, hlubokých tónů)
    • pak děti necháme si sáhnout na reproduktor, bude se chvět

Hluchý člověk může „slyšet“ hudbu právě hmatem. Orientuje se intenzitou chvění.

Hmat

Námět k diskuzi:
  • jaké by to bylo, kdybychom necítili?
  • existuje porucha, kdy člověk necítí bolest (necítí, že se se spálil, že má zlomenou nohu, že mu něco je …)
  • potřebuje muzikant hmat? (musí pod svými prsty cítit hudební nástroj a používat své prsty jako tanečníky, kteří mají předepsanou choreografii)
Hra:
  • Poznávej po hmatu
    • dětem zavážeme oči a necháváme je po hmatu poznat hudební nástroje 
    • potom je necháme poslepu na nástroje zahrát

Chuť

Nedá se říct, že by chuť byla pro muzikanta důležitá. Ale hudba umí naši chuť ovlivnit. Věděli jste, že správně zvolená hudební kulisa podporuje chuť k jídlu? Dokonce podporuje i chuť v přeneseném slova smyslu – chuť na nakupování, cestování, pohyb atd. A mezi námi dospělými … proč je na světě tolik zamilovaných písní? Mají také podporovat chuť …

Námět k diskuzi:
  • souvisí spolu hudba a chuť?
  • na co všechno můžeme mít chuť?
Hry:
  • Co bys chtěl dělat?
    • pouštíme dětem různé hudební ukázky a děti přemýšlí, co by při jednotlivých ukázkách chtěly dělat
  • Hudba na hostinu
    • pouštíme dětem žánrově odlišné hudební ukázky (techno, klasika, pop, elevator music, dechovka …) a děti mají zvolit jednu, kterou by pustili na hostině pro krále/princeznu/maminku apod. 

Čich

Tohle byl největší oříšek. Stejně jsem ale na něco přišla. 

  • každý hudební nástroj totiž nějak voní a já bych ten svůj po čichu poznala
  • existuje vzácný jev, kdy dochází ke sdružení dvou nebo více smyslových vjemů. Nazývá se synestezie. Takový člověk pak může mít tóny spojené s barvami a nebo cítit určitou vůni ve spojení s určitým slovem nebo tónem
Hra:
  • Jak voní hudební nástroje?
    • vyndejte si všechny hudební nástroje a zkuste si je s dětmi očichat (můžete cítit dřevo, kov, dokonce i klavír voní, zkuste si ho otevřít u strun)

Další tip

K tématu ČLOVĚK A JEHO TĚLO, jsem vytvořila sadu pracovních listů

Najdete v ní:

  • 5 aktivit k tématu TĚLO
  • 5 aktivit k tématu PRSTY
  • 5 aktivit k tématu SMYSLY
  • 5 aktivit k tématu NEMOC
  • 8 stran metodických tipů

Každé ze čtyř podtémat rozvíjí čtyři únorové články:

Ať vám dnešní článek dobře poslouží 🍀

Líbí se vám mé články a chtěli byste mě podpořit? Kupte mi kafe ☕️

Pošlete článek do světa:

Přečtěte si také ...

jak na citlivé děti

Jak na citlivé a emotivní děti

Prý před nás život staví výzvy přesně podle toho, co potřebujeme sami zpracovat. A tak se mi stalo, že učím dívenku, která je velice citlivá. ...

Když cvičení na klavír přestalo být utrpení

„Mami, musíme cvičit na klavír! Dneska jsem ještě nehrála!“ To jako myslím vážně? Takhle to u nás doma fakt vypadá? No … až od určité ...

Hry se zvuky a Strašidelný dům

Na počátku bylo ticho. To ticho ale dlouho netrvalo, protože začal školní rok a děti se vrátily do školek, škol a hudebek.  Dnešní článek bude ...

Přihlášení k odběru Muzikantského Letteru

Co získáte?

Po zadání e-mailové adresy Vám přijde potvrzovací e-mail, kde vyjádříte svůj souhlas se zpracováním osobních údajů.

Kam budete chtít e-knihu poslat?

Zadejte svůj e-mail a získáte nejen e-knihu Proč se vyplatí vést děti k hudbě, ale také pravidelné informace ze světa hudby v mém měsíčním Muzikantském Letteru.

Věřím, že Vám bude stejně užitečný jako e-kniha, ale kdyby ne, můžete se kdykoliv odhlásit.

Po zadání e-mailové adresy Vám přijde potvrzovací e-mail, kde vyjádříte svůj souhlas se zpracováním osobních údajů.