Chcete významě snížit pravděpodobnost logopedických problémů malých dětí? Nechejte je co nejvíc pracovat prsty.
Rozvoj jemné motoriky hraje v celkovém vývoji dítěte obrovskou roli, protože právě jemná motorika má centrum v dominantní mozkové hemisféře, stejně jako v ní sídlí centrum řeči. Práce s prsty je tedy pro dětskou řeč nesmírně důležitá.
Dnešní článek se proto podívá na zub různým hrám, které s prsty pracují.
Paleček a jeho kamarádi
Dnešní pohádku nemám na svědomí já, ale František Hrubín. A protože je prostě úžasná, proč vymýšlet jinou.
„Mámo, usmaž kobližky!“
„Až mi dojdeš pro šišky,
nemám už čím topit, synku,
dělej něco pro maminku!“
V lese bum, bum, bum,
šiška jako dům,
za ní druhá, po ní třetí
z vysokého smrku letí.
Paleček je dávno v lese,
sám však šišku neunese.
Jde okolo školáček
jménem Ukazováček.
Okoukne ji, pak se sehne,
ale šiškou ani nehne.
Zavoláme prostředníčka:
„Prostředníčku, pomoz nám!“
Chlapečkovi zrudla líčka:
„Nadarmo se namáhám!“
Zavoláme Prsteníčka:
„Prsteníčku, tak co ty?“
Chlapečkovi zrudla líčka:
„Šiška dělá drahoty.“
Zavoláme na Malíčka:
„Pojď, Malíčku, pomoz nám!“
Malíček je chytrá hlava,
kamarádům rady dává:
„Ty jdi sem a ty jdi tam,
čekejte, až zavolám!“
Tak teď! Hej rup! Už ji nesem…“
Vracejí se domů lesem,
máma jim dá za šišku
cukrovanou kobližku. (zdroj)
Hra s pohádkou
Aby si pohádku děti lépe představily a porozumění textu bylo hlubší, můžeme si s nimi zkusit zvednout šišku nebo jiný předmět nejprve jen palcem, pak jen ukazováčkem, potom jen prostředníčkem, pak jen prsteníčkem a nakonec všemi prsty, protože malíček je chytrá hlava a zapojí prsty všechny.
Hra na klavírního virtuoza
Jednou z nejznámějších Chopinových skladeb je Etuda Op. 10 No. 12 – Revolutionary:
- Dětem skladbu pustíme a necháme je uhádnout, co to hraje za nástroj, jaká ta skladba je (rychlá/pomalá/hlasitá/jemná …) a co si představí, když hudba hraje (například že někdo utíká, křičí, rozčiluje se …)
- potom jim skladbu můžeme pustit na videu, aby viděly, jak rychle se klavíristovy prsty pohybují po klaviatuře
- nakonec si zahrajeme hru na klavíristy, kdy děti dostanou za úkol předvádět hru na klavír. Sednou si třeba na zem, my opět pustíme nahrávku a ony budou prsty rychle ťukat do podlahy, jako kdyby byla podlaha klavírem.
To je ale prstová rozcvička, že?
Twister s prsty
Znáte párty hru Twister?
Zahrajeme si její prstovou variantu. Zvolíme si 5 barev a děti si z nich nakreslí pět barevných puntíků. Nesmí být moc daleko od sebe, musí na všechny dosáhnout svými prstíky. A potom už jim říkáme třeba – ukazováček na oranžovou, malíček na modrou atd. Vznikne nám z toho pěkný prstový uzel.
K celé hře si můžeme pustit hudební kulisu – Schubertovu Serenádu. Volná a klidná skladba je zvolena úmyslně, aby podpořila soustředění a děti nerozdivočela.
Ťukáme si do dlaní
Děti sedí v kruhu, levou ruku mají k levému sousedovi otočenou dlaní nahoru a pravou rukou ťukají ukazováčkem do dlaně pravého souseda. My ťukáme třeba na dřívka a udáváme dětem rytmus ťukání. Po chvíli vykřikneme jméno jiného prstu a děti přestanou ťukat ukazováčkem a začnou ťukat například malíčkem. Rytmus ťukání se ale nesmí zastavit.
Skvělá hra na rytmus, rozdělení činností pravé a levé ruky a pořádné soustředění.
Lepicí prsty
Sedneme si do dvojic proti sobě, rytmicky si tleskáme vzájemně do dlaní a říkáme říkanku. Jakmile říkanku doříkáme, jeden z nás řekne jméno prstu a my se musíme co nejrychleji slepit. Například řekneme palec a ve dvojici si přitiskneme palce na sebe.
Všechny moje prsty, schovaly se v hrsti.
Spočítám je hned: jedna, dvě, tři, čtyři, pět.
Pět řemeslníků
Následující hru jsem našla zde:
Bum, bum, bum, bum, bum, bum,
pět panáčků staví dům.
První cihly dováží, druhý písek přesýpá,
třetí kůly zaráží, čtvrtý s vodou pospíchá,
a ten malý maltu míchá, mračí se a stále
vzdychá, že ho v botě něco píchá.
Klepeme prsty pravé ruky do stolu. Palec na sebe naloží ostatní prsty, ukazovák se pohybuje směrem nahoru a dolů, prostředníček klepe do natažených prstů lev. ruky, prsteníček utíká po stole, palec s uk. drží vědro, malíček se otáčí, pak se opře o stůl a poskakuje po stole, nakonec ho pofoukáme.
Další tip
K tématu ČLOVĚK A JEHO TĚLO, jsem vytvořila sadu pracovních listů.
Najdete v ní:
- 5 aktivit k tématu TĚLO
- 5 aktivit k tématu PRSTY
- Naše prsty – hru s vlastními prsty
- Barevné prstíky – rytmicko-barevné ťukání
- Barevný hlavolam – který prst na který puntík
- Houpy, houpy – rytmicko-ukazovací doprovod říkadla
- Pochod – rytmicko-ukazovací doprovod Radetzkého pochodu
- 5 aktivit k tématu SMYSLY
- 5 aktivit k tématu NEMOC
- 8 stran metodických tipů
Každé ze čtyř podtémat rozvíjí čtyři únorové články:
- podtéma TĚLO pracuje s motivy z článku O králi, který chtěl pěstovat růže
- podtéma PRSTY pracuje s motivy dnešního článku
- podtéma SMYSLY pracuje s motivy článku, který vyjde 17. 2.
- podtéma NEMOC pracuje s motivy článku, který vyjde 24. 2.
Ať se Vám prsty nezamotají úplně 🍀